CARA PEMILIHAN BENIH KELAPA SAWIT DAN JENIS BENIH KELAPA SAWIT DI MALAYSIA

 


Benih anak pokok kelapa sawit terbaik boleh dianggap sebagai perniagaan perladangan kejayaan kritikal yang Anda jalani. Walaupun dipengaruhi oleh faktor-faktor penting yang lain, namun memilih benih kelapa sawit yang baik adalah langkah pertama yang perlu berjaya dilakukan supaya langkah-langkah rawatan seterusnya memberikan hasil yang maksimum.
Bukan sahaja sebagai pengeluar minyak sawit terbesar di dunia, Malaysia juga pembekal benih anak pokok kelapa sawit yang terbesar. Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-pandai untuk memilih benih yang ada di Malaysia. Terdapat pelbagai perkara yang perlu dipertimbangkan apabila memilih mengikut jenis benih:
1. BENIH KELAPA SAWIT UNTUK DITANAM
Salah satu jenis benih yang telah dipilih adalah benih sedia untuk ditanam. Jenis benih yang berusia 2 tahun adalah sesuai untuk tanah basah atau dikelililingi tanah oleh perosak seperti tikus. Untuk memilih benih yang besar pada usia 2 tahun, pastikan membentuk mahkota yang baik, akar yang kukuh, dan bahagian bawah batang mempunyai saiz yang besar. Di bahagian atas, sedia untuk menanam benih yang sama ada mempunyai sulur paut di bahagian atas, baca potensi lumayan pelaburan ladang sawit.
2. BENIH KELAPA SAWIT KECIL
Benih kecil banyak menjadi sesuai untuk kawasan yang mempunyai keadaan yang baik untuk penanaman kelapa sawit. Benih kecil yang baik juga mempunyai ciri-ciri kanopi yang baik dan akar tidak rapuh. Selain itu, kualiti benih kecil juga mempunyai ciri-ciri daun masih baik kerana ia tidak diganggu oleh perosak atau penyakit. Akhir sekali, pastikan pelepah daun tidak terbuka untuk memastikan kualiti.
3. KECAMBAH ATAU TUNAS
Bukan sahaja boleh didapati dalam bentuk baka kecil dan besar bibir atau bersedia untuk penanaman, benih tumbuh-tumbuhan kelapa sawit juga boleh ditanam dalam bentuk pucuk. Untuk memilih benih yang satu ini, anda perlu untuk menentukan spesies yang sesuai. Terdapat dua jenis minyak pucuk dalam edaran, iaitu dura dan tenera. Untuk dura, pastikan bahawa anda tidak mempunyai pilihan bentuk pucuk bengkok dan benih adalah bujur. Di samping itu, pastikan shell mempunyai warna hitam gelap yang kelihatan bersih. Untuk jenis tenera, pastikan benih yang kecil dan cangkang kelihatan tipis.
Sebelum menentukan ciri-ciri anak pokok kelapa sawit yang terbaik, maka cermat dalam memilih jenis benih yang anda akan pilih. Di samping itu, sempurnakan juga dengan bekal pengetahuan mengenai penanaman cara yang betul. Dengan mengetahui watak benih berkualiti, mencari benih kelapa sawit yang baik tidak lagi menjadi satu perkara yang sukar untuk anda.
JENIS BAKA KELAPA SAWIT DI MALAYSIA
1. BAKA KELAPA SAWIT LIAR
Anak benih atau baka kelapa sawit liar diperolehi secara langsung dari hutan tanpa melalui proses pembiakan tiruan atau pembiakan silang. Benih yang diperolehi daripada buah kelapa sawit yg matang yang jatuh di keliling pokok induk dan kemudian berkembang dengan sendirinya. Walaupun benih kelapa sawit liar diperolehi secara percuma, tetapi kualiti baka ini tidak dikawal dengan baik.
2. BAKA KELAPA SAWIT BERKUALITI
Penyelidik menyelidik dan pembiakan silang antara pokok-pokok kelapa sawit untuk menghasilkan baka kelapa sawit yang unggul. Anak benih kelapa sawit mempunyai kualiti yang baik mempunyai pokok yang tumbuh dengan cepat dan mempunyai produktiviti buah-buahan yang besar. Baka kelapa sawit berkualiti tahan kepada perosak dan penyakit. Anak benih kelapa sawit berkualiti dihasilkan daripada proses pembiakan rumit diamalkan penyelidik atau syarikat. Para petani boleh mendapatkan jenis anak benih kelapa sawit ini dengan pelbagai harga.
3. BAKA KELAPA SAWIT DXP
Penyelidik menjalankan beberapa penyiasatan kaedah untuk penanaman komersial yang berjaya yang dilakukan petani, menghasilkan jenis baka DXP. Baka DXP akan berkembang menjadi pokok dengan tandan rendah dan besar sehingga boleh memudahkan pekerja ladang memanen buah kelapa sawit.
4. BAKA KELAPA SAWIT TERBAIK
Penyelidik melakukan pembiakan vegetatif pada pokok kelapa sawit, penyelidik menggunakan kaedah kultur tisu. Lebihan baka kelapa sawit terbaik adalah produktiviti yang besar antara 32 hingga 40 tan tanda buah segar per hektar setiap tahun.

Comments

Popular posts from this blog

anai-anai nak atasi banyak caranya tau..jom ketahui!!

SEBAB KENAPA PERLU BAJA KELAPA SAWIT - RAMAI RISAU SEBAB HARGA SAWIT MURAH